top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תReut Melzer

מקלט קטן במקסיקו

בזמן שהותי במקסיקו בנובמבר-דצמבר 2022, ביקרתי במקלט להצלת כלבים וחתולים באי בתולי בשם הולבוש (Isla Holbox). דווקא שם, מכל המקומות בהם עברתי, והיו לא מעט כאלו, מצאתי מפלט קטן שהוא כולו טוהר. באותם שלושת הימים, ירד גשם בלתי פוסק. במקום בו אין דרכים סלולות, רק חול לבן ומנצנץ, המקנה תאורה בהירה בכל שעות היום, החלו המים להיערם על גדותיהן של המדרכות הגבוהות והפכו את האי לבריכה אחת גדולה כאשר ההתניידות בו נעשית רגלית או באמצעות רכבי גולף קטנים.


השמים נהיו אפורים וקודרים, הים סער, הרוחות הכו בכל, ונאלצתי, ביחד עם כל שאר האנשים, למצוא אלטרנטיבות אחרות, באי שרוב הקסם שלו מצוי בפעילויות ימיות. למעשה, לא ראיתי שמש בכלל...


אז הלכתי לים. מצאתי את עצמי יושבת על החוף ומהרהרת. לפתע, התקרבה אליי כלבה חמודה וחברותית, קשורה לרצועה, אותה הוליכה בחורה צעירה מאנגליה. משיחה קצרה, התברר שאותה בחורה, הנמצאת כבר חודש באי, מתנדבת באותו המקלט, ואותה כלבה, יחד עם עוד לא מעט כלבים וחתולים, מועמדת לאימוץ. ביקשתי להצטרף אליה לביקור בבית המחסה הזה, כי זה משהו שתכננתי במילא לעשות במהלך החודש בו טיילתי במדינת הטאקוס והבוריטוס, ולשם הלכנו. כשהגענו למקום, קיבלו את פניי לא מעט כלבים, כשכל אחד מהם חיפש דרך למשוך את תשומת ליבי, וכל אחד מהם שבה אותו בדרכו המיוחדת שלו. לו רק יכולתי לקחת את כולם..

במקום היו כמה אנשים. זוג אחד כבר אימץ כלבה ושאר האנשים התעניינו או באו להביע את תמיכתם. אני התעניינתי ברקע שלהם. לא עבר זמן רב עד שפגשתי את הווטרינרית של המקום. היא סיפרה לי שהרבה מהם חולים במחלות שונות, כמו, קדחת הקרציות (Ehrlichia), מחלם הליים (Borreliosis, Lyme Disease), תולעת הלב (Heart worm, שלא קיימת בארץ), בעיות עור, בעיות התפתחות, פרוו (Parvovirus), כלבלבת (Distemper virus) ועוד.

בהסגר שלהם ישבה כלבת דוברמן מתוקה להפליא, בשם קולה, שהגיעה למקום מהעיר הקרובה לאי, במצב של רזון קיצוני והזנחה, נגועה אף היא בקדחת קרציות ולמרות הכל, הייתה לה אינסוף אהבה לתת.

בגלל היותי וטרינרית, עשו לי סיור במרפאה, שם נחשפתי גם לחדר האשפוז, בו היו מטופלים בעיקר חתולים באותה העת, וכלבה אחת שהחלימה ממחלת הכלבלבת, עדיין עם סימנים נוירולוגים מובהקים. אחד החתולים שם, חלה במחלת הלישמניה (Lishmania, שושנת יריחו). מחלה זואונוטית (מועברת לבני אדם), שדרך ההדבקה נעשית ע"י זבוב החול המעביר טפיל למחזור הדם וגורם למחלה העלולה להתבטא בשלוש צורות- עורית, מוקוקוטנאית (עור וריריות) או ויסצראלית (מערכות הגוף הפנימיות). במקרה של אותו חתול, הופיע נגע עגול וורדרד על אפו שהקנה לו מראה של חדק. לצערי אין טיפול להיפטר מהטפיל, אך טיפול תומך לשיפור הסימנים הקליניים יכול לשפר ולהאריך את איכות החיים של בעל החיים, וזה מה שהם עשו שם במקלט הזה. כל אחד מבעלי החיים ששהה במקום קיבל טיפול ראוי ואוהב, מבלי לבקש תמורה לכך. רק כי אותם אנשים, נולדו עם חמלה ענקית ליצורים הללו, ולמרות שרואים המון כלבים וחתולים של אנשים פרטיים, גם רואים המון כלבים וחתולים משוטטים ברחובות. מחפשים לשרוד יום ביומו, כשרוב המקומיים ועוברי האורח, חולפים על פניהם בלי משים. היה לי קשה לראות את זה, אבל הביקור בבית המחסה נתן לי תקווה בה בחרתי להיאחז. ואני מודה להם על כך.


אז את מקסיקו אני לא אשכח, על כל צדדיה. ואתם? תמשיכו לתת להם את מה שמגיע להם, כי הם יקרים לליבנו :)


באהבה, ד"ר רעות.




















17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page