top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תReut Melzer

גורים וחיסונים

עודכן: 9 בנוב׳ 2020


לחיסונים בתחילת חייהם של גורי כלבים וחתולים ישנה חשיבות רבה בשמירה על בריאותם והתפתחותם.

על אף הדעות השונות הקיימות בעולם בנוגע לחיסונים ויעילותם, יש לזכור שללא התפתחות החיסונים במאה האחרונה, מגיפות קטלניות וקשות ביותר היו מחסלות אוכלוסיות רבות של בעלי חיים ושל בני אדם כאחד.

החיסונים הנעשים בשנה הראשונה לחיים הם:

3 חיסוני משושה אצל גורי כלבים ו- 2 חיסוני מרובע בגורי חתולים בהפרשים של 2-4 שבועות בין חיסון לחיסון, 2 תילועים וחיסון כלבת. לאחר מכן, באופן שגרתי מומלץ לחזור על חיסון משושה אחת לשנה, תולעת הפארק כל חודשיים- שלושה, טיפול מניעתי נגד תולעי מעיים פעמיים בשנה ובכלבים לפי החוק גם כלבת פעם בשנה.


זמני מתן חיסון:

גור כלבים:


חיסון משושה- נגד 6 מחלות:


1. וירוס הפרוו (Parvovirus)- אחת מהמחלות הויראליות הקשות והמדבקות, התוקפת גורים וכלבים לא מחוסנים עד גיל שנתיים. ההדבקה נעשית ע"י אכילת צואה נגועה בווירוס. הנגיף תוקף את תאי המעי ומונע ממזון להתעכל מה שגורם לשלשול מימי דמי המלווה בריח חריף מאוד, הקאות תכופות, חוסר תיאבון, ירידה במשקל והתייבשות. אין תרופה והטיפול הוא תומך בלבד. כלבים שהבריאו ממחלת הפרוו ישילו את הווירוס למשך חצי שנה ועל כן חשיבות איסוף הצואה. ניתן למנוע את המחלה ע"י החיסון.

2. וירוס הכלבלבת (Distemper)- מחלה ויראלית קטלנית המועברת במגע עם הפרשות גוף דרך מערכת הנשימה, העיכול, שליה ומגע בעיניים. תחילה הסימנים הקליניים מתבטאים בהפרשות מוגלתיות מהעיניים ומהאף, חום, ירידה בתיאבון, שלשולים והקאות. אחד מהסימנים המאפיינים את המחלה הוא היפרקרטוזיס (עיבוי העור) בכפות הרגליים. בשלבים מאוחרים יותר של המחלה סימנים נוירולוגים יכולים לבוא לידי ביטוי המאופיינים בעוויתות, ריצוד עיניים, רעידות לא רצוניות ואף למוות. הטיפול אף הוא תומך בלבד ובדומה לווירוס הפרוו, גם כאן ישיל כלב שהבריא מכלבלבת, את הווירוס בצואה במשך מספר חודשים.

3. דלקת כבד נגיפית (Infectious canine hepatitis)- מחלה קשה ומדבקת הנגרמת ע"י וירוס אדנו (Adenovirus) העובר דרך הפרשות, צואה, שתן או רוק, ופוגעת בגורים ובכלבים בוגרים. הנגיף תוקף את כלי הדם, הכבד, הכליות, הטחול והריאות. סימני המחלה מגוונים מחום גבוה ועד מוות. בכלב שהבריא מהמחלה נוצרים בכליות ובקרנית העין קומפלקסים של מערכת החיסון, דבר המוביל לבעיות כליות כרוניות ולעכירות הקרנית ("Blue eye"). בעיה נוספת שמחלה זו גורמת היא בעיות בקרישה ודימומים ולכן בשלבים של איבוד דם יש צורך במנת דם.

4. פאראינפלואזנה- וירוס של מערכת הנשימה הגורם לשעלת ("שעלת מכלאות"), המתבטאת על ידי שיעולים יבשים וכואבים, חום, נזלת, התעטשויות, דלקות עיניים ולעתים ירידה בתיאבון ובמצב הרוח. לרוב הווירוס מתיישב במערכת הנשימה העליונה אך לעתים פחות שכיחות נודד למערכת הנשימה התחתונה וגורם לדלקת ריאות. בהרבה מהמקרים המחלה חולפת לבד ללא טיפול. אם אין הטבה ניתן לתת טיפול אנטיביוטי ל- 10 ימים. קיים חיסון נפרד כנגד שעלת. למידע נוסף לחץ כאן

5. עכברת (Leptospirosis)- מחלה זואונוטית המועברת גם לבני אדם ונגרמת על ידי חיידק הנקרא לפטוספירה, העובר דרך שתן של מכרסמים. סימנים אופייניים הם חום, כאב בטני, שלשולים, הקאות, ירידה בתיאבון, צהבת, כאבי שרירים, א-פריון וכשל כליות עם או בלי כשל כבד. הטיפול הוא אנטיביוטי ותומך.

חיסון המשושה מכיל בתוכו שני זנים של חיידק הלפטוספירה.


תילוע - גור כלבים יקבל לפחות שני טיפולים נגד תולעי מעיים. אלו הם תולעים המצויות במעיים של הגור כבר בהיותו עובר מכיוון שכמעט לכל הכלבות המעוברות יש תולעים השוכנות במצב רדום. בזמן סטרס (הריון) חלק מהתולעים "מתעוררות" ועוברות לעוברים דרך השליה. לאחר ההמלטה, ישנה הדבקה גם דרך החלב בהנקה. הטיפול הראשון נעשה בדרך כלל במעמד חיסון המשושה הראשון. למידע נוסף קרא עוד


חיסון נגד כלבת- כלבת הנה מחלה ויראלית קטלנית הגורמת למוות ודאי אצל כל היונקים, כולל האדם. היא מועברת ע"י מגע עם רוק של חיה נגועה ופוגעת במערכת העצבים ולמוות. ישראל לא נקייה מכלבת ומקרים רבים מתרחשים בעיקר בצפון, בשל אוכלוסיות התנים והשועלים הרבות, אך לא רק. בשנים האחרונות מתקבלים יותר ויותר דיווחים גם במרכז. הכלבת היא החיסון היחיד שמחוקק בחוק ועל כל כלב עד גיל חצי שנה להיות משובב ומחוסן לכלבת וכל שנה לקבל זריקת דחף לשמור על רמת נוגדנים תקינה.


תולעת הפארק- בגיל ארבעה חודשים מומלץ להתחיל לחסן כנגד תולעת הפארק (Spirocerca lupi).

למאמר על תולעת הפארק- לחץ כאן

גור חתולים:


חיסון מרובע- נגד 4 מחלות:


1. פאנלויקופניה- מחלה ויראלית התוקפת גורי חתולים לא מחוסנים, לרוב חתולי רחוב. נגיף מקביל לנגיף הפרוו אצל כלבים. תוקף תאים במעי הדק שתפקידם בעיכול המזון וגורם לשלשולים חריפים, הקאות, ירידה במשקל, חולשה, התייבשות ומוות. בנוסף הנגיף פוגע בתאי מערכת החיסון ובכך מחליש אותה.

2. קליצי- נגיף זה תוקף את מערכת הנשימה העליונה אצל גורים וגורם להתעטשויות, נזלת, הפרשות מהעיניים, גודש מהאף, לעתים חוסר תיאבון וירידה במשקל, ולעתים כיבים בחלל הפה והלשון. סממן נוסף האופייני לקליצי הוא צליעה על אחת הרגליים.

3. הרפס- מתמקם אצל חתולים במערכת הנשימה העליונה וגורם להפרשות מוגלתיות מהאף ומהעיניים עד לידי כיבי קרנית ולאיבוד אחת או שתיים מהעיניים.

4. כלמידיה- מחלה חיידקית זואונוטית (מדבקת לבני אדם) הגורמת לחום, ודלקות בדרכי הנשימה. החיסון נגד כלמידיה מצוי בחיסון המרובע ולא במשולש.


תילוע: גור חתולים מקבל שני תילועים לפחות בהפרש של 10 ימים בהתחלה ולאחר מכן אחת לחצי שנה כמניעה אלא אם ישנם תולעים בצואה ואז ניתנת מנה נוספת. למידע נוסף לחץ כאן


כלבת: אצל חתולים אין חובה בחוק לחסן כנגד כלבת, אך קיימת המלצה לחסנם באם החתול נוטה לצאת גם אל מחוץ לבית.

בזמן תקופת החיסונים, מערכת החיסון של הגור אינה חזקה מספיק ולכן יש להימנע ממגע עם כלבים וחתולים אחרים ויציאה לדשא ולחול עד לסיום סדרת החיסונים במלואה.




198 צפיות0 תגובות
bottom of page