top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תReut Melzer

עיקור - יתרונות וחסרונות

עודכן: 30 באוק׳ 2020

עיקור הנו פרוצדורה כירורגית בה מבוצעת הורדה של השחלות עם או בלי הרחם. ניתוח להורדת השחלות ללא הרחם מכונה Ovarioectomy, ואילו הוצאה של השחלות עם הרחם נקראת Ovariohysterectomy. בארץ, נהוג לבצע ניתוח להורדת השחלות ביחד עם הרחם, על מנת להימנע מבעיות רחם בעתיד. יחד עם זאת, הניתוח מורכב יותר וכרוך ביותר סיכונים.

ייחום בא לידי ביטוי באופן שונה בין כלבות לחתולות. כלבה בוגרת נכנסת לייחום פעמיים בשנה בממוצע. לעיתים רחוקות, אף שלוש פעמים בשנה. ייחום של חתולה הוא תלוי זיווג. כל עוד היא אינה מזדווגת עם זכר, לא משתחררת ביצית מהשחלה (ביוץ) והיא תחזור לייחום כל 14 עד 21 יום, עד להזדווגות. ייחום של כלבה מתחלק לארבע תקופות: Proestrus- תקופת הדימום; נמשכת 9 ימים בממוצע. Estrus- תקופת הייחום; נמשכת 9 ימים בממוצע. Diestrus- התקופה שלאחר ייחום; נמשכת כחודשיים. Anestrus- התקופה ללא ייחום; נמשכת בין חודשיים ל- 7 חודשים. בממוצע, כלבה תיכנס לייחום מידי חצי שנה. אצל חתולות תקופות ה-Proestrus ו- Estrus הן דומות לאלה של הכלבה רק שעל מנת שהחתולה תיכנס לייחום, עליה להזדווג עם זכר, מה שברוב המקרים מוביל להריון. ללא זיווג, המסלול חוזר חלילה. בכמה מקומות בעולם, יש תקופות בהן החתולה אינה נכנסת להריון, מכיוון שתהליך הייחום הוא גם תלוי טמפרטורה. כל עוד הטמפרטורה נמוכה, מתעכב תהליך זה. בארץ, חתולות נכנסות להריון כמעט בכל חודשי השנה.

כלבות מגיעות לבגרות מינית ומקבלות ייחום ראשון בגילאים שבין 6 חודשים ל-12 חודשים (אף עד 24 חודשים אצל גזעים מסוימים). חתולות מגיעות לבגרות מינית כאשר הן מגיעות ל-80% ממשקל גופן הבוגר.


יתרונות העיקור

ירידה בסיכוי לחלות בסרטן הרחם, שחלות ו/או עטינים, ובדלקות רחם במיוחד אם העיקור נעשה לפני ייחום ראשון. הסיכוי לממאירות הוא 50%. ככל שהנקבה מתייחמת יותר פעמים, כך עולה הסיכוי לחלות בסרטן רחם, שחלות ו/או עטינים ודלקות רחם. עיקור לפני ייחום ראשון מפחית בצורה משמעותית את הסיכוי לתחלואה זו. לאחר ייחום שני, עולה הסיכוי, כך שעיקור הנעשה בגיל שנתיים ומעלה לא מהווה יתרון מעל נקבות גילאים אלו שלא עברו עיקור והסיכוי הוא 50%, בין אם הכלבה מעוקרת ובין אם לא. לעומת זאת, עיקור בגיל צעיר מאוד, עלול לגרום לבעיות בריאותיות בהמשך חייה של הנקבה.


מפחית את הסיכוי לפיסטולה פריאנלית (Perianal Fistule).


מונע הריון מדומה, המתרחש אצל נקבות לא מעוקרות כמה שבועות לאחר הייחום. מצב זה בא לידי ביטוי בשינויים פיזיים והתנהגותיים כמו שקורה בזמן הריון. שינויים אלה כוללים גדילת בטן, התפתחות בלוטות החלב ואף הפרשה של חלב, חוסר שקט, הכנה לקראת המלטה וכדומה. הריון מדומה עלול להוביל לדלקות עטין בגלל שינויים הורמונליים המשבשים את חילוף החומרים.


הפחתה במספר גורים לא רצויים אשר מסייעת בשליטה על מספרם של כלבים וחתולים משוטטים, שעלולים לסיים את חייהם בסבל או בהמתת חסד.


מאריך את חייה ומשפר את בריאותה של הנקבה.


הנקבה לא תיכנס לייחום, היא לא תדמם ולא תמשוך זכרים לקרבתה.


שיפור התנהגות אגרסיבית.


עיקור מוזיל את עלויות אגרת הכלבת ביותר מ-80%!


סיכונים אפשריים לעיקור

עליה במשקל בגלל הורדה של השחלות, שהן מקור האסטרוגן. לאסטרוגן יש תפקיד חשוב בשמירה על משקל תקין. אי לכך, יש להקפיד על ארוחות מסודרות, בהתאם למשקל הנקבה.


בעיות גדילה עלולות להיגרם כתוצאה מעיקור בגיל צעיר מידיי.


תת פעילות בלוטת התריס נפוצה יותר בכלבות מעוקרות.


קרעים בגידים ובעיות אורטופדיות עקב השמנת יתר ועיקור בגיל צעיר מידי.


בעיות בדרכי שתן ושליטה על סוגרים (4-20% מהכלבות ייפתחו בעיות שליטה על השתנה במהלך חייהן), בעיקר אצל כלבות המנותחות בגיל צעיר מידי.


היפדיספלזיה (Hip Dysplasia). אלו הם שינויים במפרקי האגן העלולים להיגרם בעיקורים מתחת לגיל חצי שנה.


גידולי עצם (Osteosarcoma). הסטטיסטיקה לחלות בגידולי עצם בכלבות גדולות או ענקיות שעוקרו בגיל צעיר משנה, הוא גבוה יותר.


עליה בשכיחות סרטן מסוג המנגיוסרקומה (Hemangiosarcoma) גידול ממאיר התוקף לרוב את הטחול ולעתים את צידו הימני של הלב. מספר גזעים מועדים יותר לחלות בסרטן זה והם רועה גרמני, רועה בלגי, אפגני, בוסטון טרייר, דוברמן פינצ'ר, בולדוג צרפתי, גולדן ולברדור רטריבר, רידג'בק, ויסלה, טרייר סקוטי, סטר אנגלי, רוטווילר, בולדוג, בוקסר וברנז הרים. בכלבים אלה יש לשקול אם כדאי לבצע עיקור ואם היתרונות עולים על החסרונות.

סיכונים וסיבוכים בזמן הניתוח. עיקור הנו ניתוח מורכב לביצוע. כדאי לחפש וטרינר בעל ניסיון שיודע להתמודד עם מצבים וסיבוכים העלולים להתרחש במהלכו. זהו ניתוח לכל דבר ולכן קיימים סיכונים כמו תגובה לא רצויה להרדמה, דימומים וזיהומים. למרות זאת, סיכונים אלה הם נדירים ולרוב ברי טיפול. לפני הניתוח מומלץ לבצע בדיקות דם ולקבל חוות דעת והמלצות על הווטרינר המנתח.


אז... לעקר או לא?

דעתי היא כזו: היתרונות בעיקור עולים בהרבה על החסרונות! אם אפשר למזער או להימנע מגידולי עטין, רחם ושחלות (שלרוב מתגלים כממאירים ומאוחר מידי, לאחר שליחת גרורות), דלקות רחם, העלולות להסתיים בזיהומים סיסטמיים המסכנים את חיי הכלבה, דלקות עטין, הרבעה לא רצויה ותקופות ייחום מתסכלות, ולתרום לבריאות הכלבה שלכם שתעזור להאריך ולשפר את איכות חייה, אני בהחלט ממליצה על עיקור. יחד עם זאת, יש לעשות זאת בחכמה ולא למהר להכניס את הכלבה לניתוח. זאת מכיוון שהאיזון בין סיכונים ארוכי הטווח לבין הרווח של העיקור משתנה בין כלבה לכלבה או חתולה לחתולה. גזע, גיל ומין צריכים להילקח בחשבון ויש להתייחס לכל מקרה כאינדיבידואלי. לפני ההחלטה לגשת לעיקור מומלץ להתייעץ עם וטרינר ולבקש לקבל את כל האינפורמציה הנדרשת על מנת להגיע להחלטה הנכונה מתי לבצע את ההליך.





162 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page